Крисинський НВК

Крисинський НВК

Методичні розробки

                

Українська література, 7 клас  

Урок№ 10

Тема. Патріотична ідея у творі І. Франка «Захар Беркут». Уславлення сміливості, патріотизму, вірності в образах Максима та Мирослави

Мета: формувати предметні компетентності: продовжувати роботу над аналізом ідейно-художнього змісту історичної повісті Івана Франка «Захар Беркут», охарактеризувати образи дійових осіб Максима та Мирослави; допомогти здобувачам освіти виявити зв’язки історії із сучасністю;

 формувати ключові компетентності: розвивати логічне мислення, спостережливість, уміння аналізувати, зіставляти, робити висновки;

 формувати емоційно-ціннісне ставлення: сприяти вихованню любові до рідного краю, поваги до історичного минулого, почуття національної гідності.

Тип уроку: комбінований  

Обладнання: підручник, портрет І. Франка

 

Епіграф до уроку:                                               Люблять батьківщину не за те,

що вона велика, а за те, що своя

Сенека

 

Хід уроку

І Організаційний момент

Забезпечення емоційної готовності до уроку.

Добрий день! Давайте подаруємо один одному усмішку. Вона додасть настрою та впевненості. Працюємо ми за такими правилами:

Ми не просто слухаємо, а чуємо.

Не просто дивимось, а бачимо.

Не просто відповідаємо, а міркуємо.

Дружно і плідно працюємо

ІІ Мотивація навчальної діяльності здобувачів освіти.

 Оголошення теми, мети

        Повість була написана   після другого арешту І. Франка.  Протягом шести тижнів у рідному селі Нагуєвичах Іван Якович вечорами при світлі каганця   писав твір. Сьогодні ми продовжуємо роботу над змістом твору.  Запишіть у зошити тему уроку: Патріотична ідея у творі. Уславлення сміливості, патріотизму, вірності в образах Максима та Мирослави

 ІІІ Актуалізація опорних знань

Метод «Незакінчене речення»

1.Події у повісті «Захар Беркут» відбуваються .. (с. Тухля, долина Карпатських гір)

2. Основний рід діяльності тухольців…. (Скотарство)

3. Царем-захисником для тухольців був..(Сторож)

4. На чолі тухольської громади стояв… (Захар Беркут)

5. Спокій громади був порушений, коли на Тухольщину прийшов… (Тугар Вовк)

6.Грабуючи Руську землю, підступили до Карпат…(монголи)

7.Максим порадив не спиняти монголів перед тісниною, а ..(впустити їх у кітловину)

8. Метавки навчив тухольців робити… (Мирослава)

9. Під час битви   З. Беркут займався...(Лікарською справою)

10. Тугар Вовк хотів обміняти Максима…(вихід із кітловини)

11. Смерть Бурунді завдав.. (Тугар Вовк)

12. Перемозі громади над ворогом сприяє..(згуртованість)

Взаємоперевірка ( за кожну правильну відповідь 1 бал)

 

Переказ фрагментів твору за ілюстрацією

(О. Авраменко Українська література 7 клас, ст.26,43,52)

ІV Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу. 

Характеристика образу Максима Беркута

-         Хто такий Максим?

-         Як до нього Ставиться Тугар Вовк?

-         Ставлення Мирослави до Максима.

-         Як Максим Беркут потрапив у полон?

-         Як тухольці ставляться до цього героя?

 

Метод «Гронування

патріот

  розсудливий                 Максим              здатний на глибокі почуття   

   мужній   

     вірний обов’язку

 

Робота з текстом

Знайти цитати до характеристики Максима

 Характеристика образу Мирослави.

 - Через що дочка не розуміла свого батька? Як вона сприйняла зраду?

- Чому Мирослава відстоювала інтереси тухольців?

- Яким чином Мирослава намагалася визволити Максима з полону?

- Чому Мирослава не могла перебувати з батьком у ворожому стані?

- Як Мирослава поставилася до загибелі батька?

 

патріотка

 


                                      щира     

                                           Мирослава                        кмітлива

 


                                       чутлива  

                                 смілива

 

V Закріплення знань, умінь та навичок

-  Які проблеми порушує автор у творі?

Проблематика твору:

- Проблема кохання й вірності.

- Взаємовідносини батьків і дітей.

- Людина і природа.

- Захист рідної землі - священний обов’язок людини.

- Згуртованість народу - запорука перемоги.

 

Метод «Мікрофон»

-         Як пов’язані проблеми повісті з нашою сучасністю?

(згуртованість, патріотизм, людська гідність)

VІ Підсумок

Робота над епіграфом (пояснити зміст)

-         Чого ж навчила вас ця повість?

 

VІІ Оцінювання

 Інтерактивна вправа «Термометр»

Оцініть емоційну напругу на уроці в градусах. Обгрунтуйте свою думку

VІІІ Домашнє завдання

 Скласти порівняльну характеристику Захара Беркута і Тугара Вовка (обов’язково)

Скласти оповідання «Яким я бачу майбутнє Максима і Мирослави»(по бажанню)

 

 




 
Урок української літератури


 Володимир Винниченко «Федько - халамидник». Федько як особистість. Головний і другорядні герої  

Мета: продовжити роботу щодо аналізування програмового твору В. Винниченка «Федько - халамидник», характеристики щедрого на добро  головного героя твору як особистості;   ознайомити учнів з поняттями «дійові особи твору», «головний герой», «другорядні герої», «епізодичні персонажі»; допомогти учням розібратися в складнощах характерів та вчинків героїв оповідання;

            розвивати вміння учнів формулювати основну думку оповідання, висловлювати своє ставлення до зображуваного; розвивати навички виразного читання, переказу, виділення головних епізодів та деталей, висловлення власного ставлення до прочитаного, обґрунтування своєї думки, логічність у мисленні, пам’ять, увагу, кмітливість;
        виховувати прагнення до добра й справедливості, чесності та порядності; прищеплювати риси доброти, чуйності, мужності, відповідальності за доручену справу.
Тип уроку: комбінований; урок відкритих думок.
Епіграф до уроку
У лиху годину пізнаєш людину
Народна творчість

І. Організаційний момент
Забезпечення емоційної готовності до уроку
    Учитель - Доброго дня усім! Сьогодні у нас незвичайний урок, бо до нас завітали гості. Давайте  подаруємо  один одному усмішку.  Вона додасть настрою та надії, що все буде добре.
     Запишіть у зошити  тему уроку : Володимир Винниченко «Федько-халамидник»   (слайд 1)  
     
Гра «Лови помилку»  ТАК ЧИ НІ
     Умови гри: я читаю речення, і якщо воно правильне, ви подаєте зелений сигнал, якщо речення містить помилкову інформацію – ви сигналізуєте червоним кольором, а потім піднімаєте руку, щоб виправити помилку.
      
 -1. Містом - Батьківщиною для Винниченка є – місто  Київ?  НІ
(м.Єлисаветград, нині  Кропивницький)
  +2. Письменник навчався в Єлисаветградській  гімназії  . Так
  -3.  Потім навчався на    юридичному   факультеті…– Криворізького університету?  НІ   Київського  
 -4.  Визнання почалося після публікації збірки «Краса і сміливість»  ні («Краса і сила»)
 +5.  Літературний спадок налічує 100 оповідань, 14 романів, 23 п’єси. ТАК
 +6. Винниченко  був не лише письменником, а й  політичним діячем, драматургом, художником.  ТАК
-         7. Винниченко створив майже 150 картин.  НІ  100
Оповідання Володимира Винниченка – це твір, після прочитання якого ніхто не залишається байдужим. Він спонукає замислитися над своїм життям, діями, вчинками.  Ми маємо зрозуміти, який  є Федько насправді. Згадаємо послідовність подій.  
Порушена послідовність
Розташуй епізоди твору у правильній хронологічній послідовності. (Слайд 2)
1.Покарання Федька батьками.
2.Пригода з повітряним змієм.
3.Смерть Федька.
4.Атмосфера у Толиному будинку.
5.Толя хоче повторити «подвиг» Федька.
6.Поведінка хлопців під час дощу.
7. Суперечка між Федьком та Толею.
8. Порятунок Толі.
9. Байдужість Толі до чужого горя.
10. Події на льодоході.
 А зараз обміняйтеся зошитами і  виконайте взаємоперевірку за ключем. (Обмін зошитами, взаємоперевірка)
( СЛАЙД 3 (ключ))  Ключ: 2, 4, 6, 7, 10, 5, 8, 1, 3, 9.
                     Переказ фрагментів твору за ілюстраціями (Слайд 4, 5)

Робота зі схемою «Головні та другорядні герої оповідання»
-         Хто в  центрі розповіді?          
-         А хто оточує Федька?
(Робота  на дошці та в зошитах, використовуючи матеріал тексту, складаємо схему)
                    
батько Федька                                   Толя                        батькоТолі



           мати Федька                          ФЕДЬКО                        мати Толі



                       Стьопа                                                               Грицик

                               Спірка                         Васько

       Ми  отримали   схему  головного  та другорядних  героїв оповідання.  Федько   знаходиться в центрі розповіді,  його характер  розвивається  у стосунках  із другорядними героями. Отже, Федько є головним героєм твору.

(Слайд 6)   Робота з підручником ст..76

-         А чому автор назвав твір не просто «Федько», а саме  «Федько-халамидник»?  
-          Доведіть, що даний твір є оповіданням?
«Гронування» ( Розміщення сонечком «Риси характеру Федька і Толика») (Слайд 7)
У вас на партах лежать  слова, які характеризують Федька і Толика. Вам треба прикріпити біля цих імен слова, які б характеризували Федька і Толика.
(Діти знаходять будь-яку рису характеру, прикріплюють її на плакат на дошці, співвідносячи їх з іменами героїв твору. Розподілили.
 – Молодці. Але треба зайти підтвердження цим рисам у тексті.
Робота з підручником
(Відповіді із зачитуванням уривків із твору).
Риси характеру і поведінки Федька:

а) непосидючий:  « … неодмінно щоб битися, щоб що-небудь перевернути догори ногами. Спокій був його ворогом, з яким він боровся на кожному місці»  ст57
б) сильний: «…перший по силі на всю вулицю» ст57  
 в) впертий:  «…не як всі діти поводиться. Він не проситься, не плаче, не обіцяє, що більше не буде. Насупиться й сидить. Мати лає, грозиться, а  він хоч би слово з уст, сидить і мовчить»; « камінь, а не дитина! Сибіряка якийсь…»  ст..59
г) правдолюб:  « Якби не схотів, то міг би одбрехатися, але Федько брехати не любить»  
д) спритний:  «Ловкий хлопчак», «жилаве, чортове хлопча. Стриба, як кішка» ст..58 ст.69
е)  шибеник перехід через річку. ст..68
 є)  винахідливий і надійний ст..70-71
ж) шанобливий до батька: «… якби зачепили його тата, зразу б грубості почав говорити, а то й битись поліз би» ст.65

Риси характеру Толика:

а) тендітний:  «…чистенький, ніжний, з щічками,  як проскура»  ст..60
б) самоповажний:   «…кричати на вулиці не личить благородним дітям» ст..63 , ст..65
в) брехливий: « я не хотів іти, а вони мене потягнули на річку. А потім Федько узяв  і пхнув мене на кригу. Я не винен!»  ст..72
г) підступний:  «…Чижика він сказав Федьковій матері віддати йому, бо він його виграв у Федька» ст..66 ,ст.71ст.74
д) байдужий до  чужого  горя: «Коли Федькова труна сховалась за рогом вулиці й не було вже нікого видно, Толя одійшов од вікна, перекрутився на одній нозі і побіг гратися з чижиком» ст.74

- Яким стане Толя, коли виросте?
-Якими рисами вдачі ви схожі на Федька, а якими  - на Толю?
З якими вадами свого характеру вам треба боротися?

Проблемне  запитання. « Ситуація» 
 - А  зараз  уявіть, що  ви  знаходитесь  на  березі  річки, по  якій  іде  крига. Подумайте, які  слова, знаючи  тип  характеру  обох  підлітків, ви  б  сказали  хлопцям, щоб  зупинити  їх, застерегти  від  необдуманих  кроків, попередити  події, які  призвели  до  трагедії.
Закріплення вивченого матеріалу
Актуальність оповідання
     Оповідання й зараз дуже актуальне. У нашому жорстокому і черствому до біди й горя світі як ніколи потрібною і своєчасною є розмова про добро і зло у житті і серцях людей. Ми повинні вміти розрізняти їх.  Я хочу, щоб ви підказували одне одному, що гарне, а що погане. Щоб були справжніми друзями, вказуючи на помилки. Бо людей, які не помиляються, немає.
 Вправа «Незакінчене речення». Робота в парах  
-         Давайте поглянемо, як народна творчість влучно і образно увіковічила людські якості. Розподіліть з-поміж обраних вами прислів’їв ті, що стосуються Федька і ті, що стосуються Толі.

Прислів’я Слайд 8
1.     Не одяг красить людину, а /  добрі діла. – Ф.
2.     Уміє він з чорного біле зробити, а / з білого чорне. – Т.
3.     Сміливому море по / коліна.  – Ф.
4.     Лякливий, як заєць, а / шкодливий, як кішка. – Т.
5.     Коли бажаєш пізнати ціну людини, / підведи її до чужої біди або до чужої радості. – Ф.
      6.Добрий чоловік – / надійніше кам’яного мосту. Ф.
     7. В лиху годину / пізнаєш людину. – Ф.
      8. У тихому болоті / чорти водяться. – Т.
      9. Сила та розум – / краса людини. – Ф.

-         Через що помер Федько: через застуду чи недбайливе ставлення батьків?
-         Багато з тих реалій, серед яких жили персонажі оповідання відійшли в минуле. Ми побачили наскільки несправедливим було ставлення дорослих і суспільства в цілому до дітей. Може тому права дитини в сучасному світі  і в нашій державі  захищають
 «Закон про охорону дитинства» та Конвенція ООН про права дитини.
 (Конвенція — (лат. conventio — договір, угода) — різновид міжнародного договору. Конвенція - це угода між суб'єктами міжнародного права, що регулює між ними відносини через створення взаємних прав та обов'язків).
Слайд 9
Завдання: у вас на партах лежать права дитини.  Давайте  з’ясуємо,  які  ж   права дитини  порушуються, коли ми говоримо  про головного героя оповідання «Федько - халамидник».  Відповідь обґрунтувати.

Права дитини
Всі діти є рівними у своїх правах. 

Жодна дитина не повинна бути скривджена.

Діти не повинні ставати жертвами  насильства. 

Всі діти мають право на власну думку.

Всі діти мають право знати свої права.

Всі діти мають право на медичну допомогу.

Дитина має право на любов та піклування.

Всі діти мають право на освіту.

 Захист дітей від викрадення та продажу.

Право на повноцінне  харчування.

-                   Ми бачимо, що Федько був позбавлений  багатьох  прав, тому що його батьки були  бідними, їм доводилося багато працювати, а синові зовсім не приділяли  уваги.  Але  це  не  завадило  йому   бути чесним, добрим, благородним. Цей образ і досі хвилює  й  бентежить душі читачів.
-                Отже, треба   стерегтися нерозважливих вчинків, захищати власну честь, правду і справедливість.

Підведення  підсумків.
Мікрофон Слайд 10
-         На уроці я зрозумів (зрозуміла)…
-         Я переконався (переконалася)…
-         Я вважаю,що після сьогоднішнього уроку …

Оцінювання.  Дякую  всім   за  роботу.
Оцініть, будь  ласка, свою  роботу  на  уроці, за  допомогою  карток  самооцінки.
Картка самооцінки
10-12
7-9
4-6
1-3
                   


 Заключне слово учителя
    Я переконана, що ви усвідомили, які риси повинна мати людина. Це доброта, чесність, сміливість, почуття справедливості. Я бажаю вам мати ці  чесноти і протягом довгого й складного життя не розгубити їх.

 Домашнє завдання Слайд 11

1.     Підручник: с. 75 - 76  прочитати і вміти переказати ст. «Герої художнього твору».
2.      Підготувати повідомлення про  Станіслава Чернілевського

 





 День української писемності та мови


1-й ведуча. 9 листопада – День української писемності та мови. Це одне з наймолодших державних свят. Його запроваджено 1997 року за ініціативою Всеукраїнського товариства “Просвіта” імені Тараса Шевченка.

2-й ведуча. У листопаді 1997 р. був виданий указ Президента України “Про День української писемності та мови”. У ньому сказано, що за ініціативою громадських організацій та з урахуванням важливої ролі української мови в консолідації українського суспільства встановлено День української писемності та мови. Свято відзначається щорічно 9 листопада в день вшанування пам’яті Преподобного Нестора-Літописця

1-й  Земля моя, найкраща і єдина!
Я спів твій серденьком своїм ловлю!
Моя найкраща в світі Україна,
Я щиро й віддано тебе люблю!

2-й   Мій край чудовий — Україна!
Тут народились ти і я.
Тут над ставком верба й калина,
Чарівна пісня солов’я.

 3-й А найдорожча рідна мова —
Джерельцем радісно дзвенить.
І мила пісня колискова,
Чумацький Шлях кудись зорить.

4-й  Всіх нас єднає рідна мова,
Всіх, хто живе у цім краю.
Вона прекрасна, світанкова,
Я в ній свою наснагу п’ю.

5-й Бо наша рід
на мова-мати,
Снагу і силу нам дає.
Нам стежку в світ дано топтати,
Поки в нас рідна мова є!

                    
Звучить музика «Є на світі чудова країна»
  В1
Ми — українці. Живемо у вільній незалежній державі — Україні. Розмовляємо рідною державною мовою. А мова в нас красива і багата, мелодійна і щира, як і душа нашого народу.
 В2 Земля українська стародавня, така ж давня і наша мова. Учені довели, що вік нашої мови — 7 тисяч років. З покоління в покоління, в часи розквіту та падіння передавали нам предки цей скарб. Народ плекав рідну мову у піснях, легендах, переказах і передавав від роду до роду, щоб не загинула.
  В1 Для нас рідна мова — це не тільки дорога спадщина, яка об’єднує в собі народну мудрість, вироблену десятками й сотнями поколінь. Це наша гордість, бо все, що створено нею, увійшло в скарбницю загальнолюдської культури.
 В2 Весь світ віддає шану великим володарям українського слова — Т. Шевченкові та Франкові, Лесі Українці та Коцюбинському, Нечуєві-Левицькому та Сковороді, Котляревському та багатьом іншим майстрам слова, що довели милозвучність та багатство мови, щоб передати прийдешнім поколінням цей дорогоцінний скарб, гідну покоління спадщину, котру треба примножувати та оберігати.
  В1
Ушинський писав: «Відберіть мову — і народ уже більше не створить її, нову батьківщину навіть можна створити, а мову — ніколи; вимерла мова в устах народу — вимер і народ».
 В2Тому стільки літ чужинці старалися заборонити нашу мову, нав’язували свою культуру і свою владу.
 В1 Так. Факти вражаючі. 270 років поспіль намагалися знищити українську мову, а разом з нею і український народ, прагнули, аби він був покірним рабом без мови, без усної народної творчості, тобто без коріння роду нашого.Нам допоможе пригадати     той тернистий шлях боротьби української мови за незалежність «Скорботний календар»

 
               Звучить мелодія «Щастя нам, українцям»

  В1 Друзі,  ми всі    повинні  добре засвоїти і навчитись рідної мови, а ми й по сьогодні досконало не володіємо нею.
В2  Де ж шукати причини? Жодних заборон немає. Вчи мову, спілкуйся на здоров’я, адже наша мова неповторна, калинова, солов’їна, лірична та ніжна.   В1.Яка ж багата рідна мова!
Ти містиш просто безліч знань!
Тож мову вчи і прислухайся
До того, як вона звучить.
І розмовляти так старайся,
Щоб всім її хотілось вчить!
Вона ж у нас така багата,
Така чарівна, як весна!
І нею можна все сказати.
І найрідніша нам вона!
А мову знаючи, здобути
Увесь чарівний світ у ній!
Вона барвиста і чудова,
І кривдити її не смій!
Вона про все тобі розкаже,
Чарівних слів тебе навчить,
Усе розкриє і покаже,
Як правильно у світі жить.
  В2  Вперше українську народну мову було піднесено до рівня літературної наприкінці ХVШ століття з виходом у 1798 році першого видання “Енеїди” Івана Котляревського, який вважається зачинателем нової української літературної мови.
 В 1 Т.Г.Шевченко своїм величезним талантом розкрив невичерпні багатства народної мови, осягнув її, і як ніхто, розкрив чудову, чарівну музику українського слова:
Ну що б, здавалося, слова…
Слова та голос –
Більш нічого.
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує!…
В 2: Сила слова безмежна. Особливо, коли воно живе, іскристе, емоційно виважене. Коли воно сліпуче, “як проміння ясне” а могутнє, “як хвилі буйні”. Коли слова – палкі блискавиці. Тоді воно здатне робити чудо і хвилювати найтонші струни людського серця. Століттями мова народу була тією повноводною річкою, яку ми називаємо поезією.
 В1 Говоріть, як колись вас навчала матуся,
Говоріть, як навчав у дитинстві татусь,
Легко так, вільно так, щоб слова були в русі,
Не тримайте слова, віддавайте комусь.
Щиро так, м’яко так, починайте казати,
Як воліла б відкритись ваша душа.
Може хочеться їй у словах політати
Привітати когось, а чи дать відкоша.
 В2 :  Ми живемо на чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій славній Україні. Тут жили наші прадіди, діди, тут живуть наші батьки, тут корінець роду українського, що сягає сивої давнини. І негоже, просто соромно бути поганими нащадками у таких великих і славних батьків.
В1 : Людині визначено Богом місце народження, країна, небо ; вона не може нічого того поміняти, як не може поміняти саму себе. А якщо щось із того призначеного їй, поміняє, то не на краще, бо чуже ніколи не буває кращим. І куди б ти не пішов – твоя Батьківщина, земля твоя, твоя мова, твій народ завжди будуть з тобою.

  Урок української літератури 5 клас



Тема. Казка Пані Метелиця.
Уславлення любові до праці та інших людських чеснот
 Мета: формувати в учнів навички аналізу художнього твору та порівняльної характеристики героїв казки; розвивати вміння виразного читання, розвивати звязне мовлення учнів; виховувати повагу до людських чеснот.
Тип уроку: урок поглибленої роботи над текстом.
Обладнання: портрети Якоба та Вільгельма Грімм, збірки казок братів Грімм; ілюстрації до казки.
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
- Що вам відомо про дитячі роки та сімю братів Грімм?
- Чому брати почали займатися збиранням казок?
- Як називалася перша збірка казок братів Грімм?
- У чому полягає заслуга казкарів, як збирачів німецького фольклору?
ІІ. Робота над темою уроку
Повідомлення теми і мети уроку
Перевірте правильність поданих тверджень.
1.     Були в однієї вдови дві дочки, і була в неї пасербиця.
2.     Кожного ранку повинна була пасербиця сідати у садку і прясти пряжу.
3.     Мачуха розсердилася на дівчину, що вона  випустила веретено, та наказала їй напрясти вдвічі більше.
4.     Бідна дівчина з горя пішла з дому  світ за очі.
5.     Пасербиця спочатку побачила яблуню, яка попросила обтрусити з неї яблука, і допомогла їй, а потім витягнула з печі хліб.
6.     Метелиці дуже сподобалася лінива дівчина, і вона вирішила її винагородити.
Подорож до картинної галереї
За учнівськими малюнками повторити зміст казки
-         Чому пасербиця захотіла повернутися додому, незважаючи на те, що у неї була зла мачуха?
Робота з текстом
Назвіть реальне та фантастичне в казці..
Складіть порівняльну характеристику героїнь казки
П а с е р б и ц я                         Л е д а щ и ц я
Добра                                           Зла
Ввічлива                                      Груба
Роботяща                                     Лінива 
Щедра                                          Жадібна
Асоціативна розминка
Учні малюють квітки, під якими уявляють героїнь казки.
Бесіда за запитаннями.
-         Поясніть, що означає прислівяХто добре працює, тому і щастить. Кого воно стосується?
-         Поміркуйте, яким народним прислівям можна схарактеризувати вдовину доньку.
-         Чи не жорстоко вчинила з ледащицею пані Метелиця?
-         За яких умов ледащиця зможе змити смолу?
-         Чого навчає нас казка?
-         Пофантазуй, якою могла бути зустріч пані Метелиці та матері лінивої дівчини.
ІІІ. Підсумок уроку.
-         На прикладі казкиПані Метелиця доведи, що боротьба добра зі злом – головний конфлікт народної казки.
ІV. Домашнє завдання
Повторити вивчене про народну казку. Підготуватися до контрольної роботи



   Дитяча творчість


  "Два вовки"

 В одному лісі жив собі вовк. Звали його Микита. Одного дня в лісі спалахнула пожежа, всі звірі рятувалися як могли. Микиті довелося покинути ліс і піти на пошуки нового житла. Було дуже важко. Він потоваришував з іншими вовками, а другом у нього був вовчик – братик Сірко. Вони рятували один одного від злих собак. Їхня зграя жила дружно.. Разом полювали, але менших не чіпали. Одного разу Сірко порушив цей закон. Його вигнали із зграї. Минав час. Вовка Микиту обрали ватажком. Він був чесним і справедливим, а також добрим до звірів. Якось на полюванні Микита зустрів Сірка, самотнього і голодного. Вовки зраділи зустрічі. Сірко попросив вибачення у зграї, і Микита запропонував йому повернутися в  їхній ліс . Більш Сірко не порушував законів зграї. Вони жили в мирі й злагоді. В лісі панувала дружба і мир.


   "Кізоньки – чарівниці"

Жила – була одна вдова. Звали її Галя. І була в неї донька Ліза. Жили вони у затишній хатинці. Коли виповнилося Лізі 9 років, її мама тяжко захворіла і померла. Дівчинці довелося тяжко заробляти на хліб. Одного разу вона пішла до лісу по ягоди, але нічого не знайшла. Сіла дівчинка під деревом та й заплакала. Аж ось раптом вона почула чудовий сміх. То веселилися дві кізки, одягнені в намиста та всілякі прикраси. Дівчинка підійшла до них і сказала: “Добрий день, я - Ліза. А вони їй у відповідь: ”Ми – кізочки – дві дівочки, ми чаруємо, всіх від зла рятуємо. Я – Аня. А вона – Зоя. Разом ми - Анюшка та Зоюшка”. Дівчинка попросила, щоб вони їй допомогли. Вони погодилися. Ліза на мить заплющила очі, а потім, коли відкрила їх, була вже вдома. На столі було багато різних страв, а в кімнаті стояла усміхнена мати. Вони зажили чудово і довго ще згадували чари кізок. Всі були щасливі! Ось і казочці кінець, а хто читає її, той - молодець.



"Пригоди Вінні – Пуха, Тигрулі і
Вухастика"

Одного літнього дня в казковому лісі сталася неймовірна пригода. Вінні –Пух та його друзі вирішили піти в навкололісову подорож. Кожен брав те, що вважав за потрібне. Довго йшли друзі, граючись і співаючи веселі пісні. Аж раптом Тигруля і Вухастик упали у яму. Пух не розгубився і опустив їм палицю. Друзі швидко вибралися з ями. Ідучи далі, вони милувалися красою лісу: квітли квіти, співали пташки. Аж раптом Тигруля, Вухастик і Віні – Пух почули плач. Це плакала маленька білочка, вона загубилася. Друзі вирішили їй допомогти. Тигруля посадив Лілі (так звали білочку) на плече, щоб вона швидше побачила свій дім. Неподалік, на високій сосні вони побачили білчину хатинку і маму Лілі. Її радості не було меж, і вона запросила їх до чаю. До пізнього вечора гомоніли лісові мешканці. Вони знайшли собі нових друзів.



"Зляканий заєць"

Ця подія відбулася в ті давні часи, коли ще звірі вміли говорити. Стояв літній спекотний день. Все навколо хотіло пити. На галявині, поблизу річки гуляло зайченя, яке також хотіло пити, але мама наказала йому не пити воду з річки. Він заховався в затінку під деревом. Раптом почувся голос: Дай мені води. Зайчик здивувався і поглянув навколо, це було дерево. Воно промовляло: Зайчику, здери з мене кору і в ній принеси води. Зайчик так і зробив. Дерево напилося, а він все одно хотів пити. Перед його очима з’явився мамин образ і сказав:Пий воду не з річки, а з неба”. Зайчик не зрозумів цих слів і порадився з деревом, але й воно не могло нічого пояснити. Раптом з’явилися темні хмари , і пішов дощ. Вони напилися тієї води і зрозуміли слова зайчихи. Зайчик і дерево стали друзям



Урок української літератури 10 клас




М. КУЛІШ «МИНА МАЗАЙЛО» Розвінчання національного нігілізму, духовної обмеженості на матеріалі українізації. Драматургічна майстерність автора. Актуальність п’єси в наш час
Мета: продовжити працювати над змістом твору, з’ясувати причини появи національного нігілізму; розвивати вміння самостійно мислити, давати власну оцінку прочитаному, аналізувати тематику, образну систему твору; виховувати любов до рідного народу, держави.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: текст комедії, портрет автора
«Микола Куліш – талант світового масштабу.
Не буду шукати безперечних аналогій у класиці –
 між Шекспіром і Міллером або Мольєром чи Бомарше,
 але в сучасній  драматургії він не мав собі рівних…»
(Юрій Смолич)
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ.  Мотивація навчальної діяльності
 Бесіда з елементами розповіді:
     Ми продовжуємо працювати над твором М. Куліша «Мина Мазайло». Із змісту твору ми з’ясували, як Куліш уболіває за те, що його рідна, милозвучна, українська мова стала пасербицею у своєму домі. Чому так трапилось? Драматург пояснює це русифікацією, яка породила нігілізм, зневіру в престижність нашої мови. Його завданням було пробудити почуття національної самоповаги, сприяти відродженню мови, а також духовності, культури.
  III. Повідомлення теми, мети, завдань уроку:
(записати тему уроку)
Отже, для повного розкриття цієї теми нам слід виконати  завдання:

-   розкрити суть суспільних процесів у тогочасній Україні;

-   з’ясувати проблематику твору ;

-   визначити актуальність п’єси.;

-    Яка  проблема виникла у сім’ї Мазайлів? Допоможуть нам з’ясувати значення прізвища наші дослідники.      
                 ( Доповідь учнів про походження прізвища головного героя і учнів класу)

 -    Що ж змушує людей змінювати прізвище?
 (Звісно, буває і таке: прізвище є немилозвучним, принижує його носія)

- Чи є підстава для цього кроку в героя твору?  Мазало вважає, що всі негаразди у його прізвищі. Послухаємо Мину та його дружину  
                               Інсценівка «Мина у загсі»
-    Що ж відбувалось тоді з людьми, з Україною, якщо люди зважувалися відмовитися від свого роду, коріння, нації?

- Як бачимо, виникає стільки питань, що п’єса вже не є  такою простою, якою здається на перший погляд.  




IV. Вивчення нового матеріалу:

  - Коли написана п’єса? (1929)

-   Що відбувалося в Україні того часу?
    Заглибимося в атмосферу 20р. 20 століття..  Слово історикам
Захист міні - проекта «Українізація у 20-х роках 20 століття»

В Україні дістав легалізацію процес т. зв. українізації  (офіційно -  з середини 20-х років). Попри те, що “українізація”  повсякчас відбувалася під акомпанемент червоного терору, її успіхи не можна не визнати вражаючими: вже на кінець 1927 року українською мовою вчилося 77 відсотків школярів, а на 1932 рік на 87,5 відсотків було зукраїнізовано пресу. Як тільки комуністичний режим зрозумів, що ситуація виходить з-під контролю, кампанію “українізації”  у 1932/1933 роках було брутально припинено, а національне відродження - умертвлено й розстріляно. Порівняно з 1932/1933-м навчальним роком вже в наступному навчальному році кількість українських шкіл зменшилася в Україні на 270, а кількість російських зросла на 198  Мільйони виморених голодом українських селян, що становили основу нації, плюс 80 відсотків репресованих кадрів української культури - таким виявився підсумок “українізації”.

- М.Куліш як письменник, суспільний діяч і просто українець не міг залишитися байдужим до цих змін  у суспільстві, намагався про них розповісти. У драматичному творі це було можливим тільки через висловлювання героїв. До речі, М. Куліша називають провидцем за твір „Мина Мазайло”. Проаналізувати репліки дійових осіб комедії та документальні матеріали, зробити висновки.

І   слова Мини Мазайла: 

 - Серцем передчуваю, що українізація – це спосіб робити з мене провінціала, другосортного службовця і не давати мені ходу на вищі посади.

 ІІ   – слова дядька Тараса: 

 - Їхня українізація – це спосіб виявити всіх нас, українців, а тоді знищити разом, щоб і духу не було... Попереджаю!

ІІІ   – слова Мокія:

 - Хто стане нищити двадцять мільйонів одних лише селян українців, хто?

 ІV  – слова тьоті Моті:

 - Та в „Днях Турбіних” Альоша, ти знаєш, як про українізацію сказав: все це туман, чорний туман, каже, і все це минеться. І я вірю, що все оце минеться. Зостанеться єдина, неподільна... СРСР

-   Отже, чи щирими були заходи й наміри  влади щодо українізації?

Саме тому її пізніше називали “фальшивою”.

 -   На які групи поділилися представники родини після новини про можливу зміну прізвища?



ЗА зміну пр.                                                            ПРОТИ  зміни
 пр.прихильники рос. м.                                              прихильники укр. м.
Мина, Мазайлиха, т. Мотря, Лина, Рина                         Мокій, Дядько Тарас
                                      
                                                філологічний конфлікт

-   Суперечка поступово переходить на інший рівень: чия мова краща?

-   Що б ви відповіли на це питання? Чи коректне воно?

-   Саме так, “краща” для кожного рідна мова.  Таким чином, кожен повинен знати, любити рідну мову, захищати інтереси своєї нації. Як називаються такі люди?

(Патріоти)

- Поряд із поняттям патріотизму часто вживають такі слова, як “націоналізм”, “шовінізм”. Чи можете ви пояснити їх значення?

- а що таке манкурт?

-    перед вами витяг із тлумачного словника, у якому наводяться визначення цих понять.

Запис на дошці:

Шовініст – людина, що обстоює ідею расової винятковості та розпалює національну ворожнечу й ненависть. (тьотя Мотя)
      Характеристика тітки Мотрі
Націоналіст – той, що розпалює національну ворожнечу під гаслом захисту своїх національних інтересів і національної винятковості. (дядько Тарас)
       Характеристика дядька Тараса
 Манкурт – особа, що відмовляється від свого народу, національності. (Мина Мазало)
       Характеристика Мини Мазала, дружини, доньки
Нігілізм (від лат. nihil — «ніщо») — світоглядна позиція, суть якої в запереченні цінностей.

Патріот – віддана своїй вітчизні та народу людина.

 -   Кого ж із героїв комедії можна вважати патріотом? Висловіть свою думку.


-   А що можна сказати про Моку?
Характеристика Моки
-   Чим він зайнятий щоденно? Як називають його інші члени родини? Як поводиться із коханою дівчиною? Як ставиться до батьків?

-   Отже, автор  сміється над ним, а не схвалює. Чому?

(Його боротьба за укр.мову - не конкретні дії, а захоплення зовнішньою формою проблеми, але не змістом)

-   Зробимо висновок: які риси об’єднують цих героїв?

(Бездуховність, міщанство)

-   Отже, які моральні проблеми суспільства висміює автор у своїй комедії?

( шовінізм, націоналізм, манкуртство, бездуховність)

V. Узагальнення й систематизація знань:
- узагальнимо все сказане на уроці: що, на вашу думку, хвилювало письменника під час роботи над комедією? Що він хотів сказати своїм читачам? Яким був його задум?
-  В чому полягає актуальність твору?

( Отже, М.Куліш був творцем не комедій, а трагікомедій, адже занадто багато для звичайної комедії в його творі болю за власний народ. Я вважаю, що проблеми національної самосвідомості, почуття власної гідності, повага до своєї мови і інших мов - це ті проблеми, які і сьогодні є актуальними. На жаль, ще й сьогодні серед нас можна часто-густо зустріти і "мин", і "тьоть моть", яким байдужа будь-яка мова, бо у них - своя. Дарма, що пересипана словами-паразитами та з неправильними наголосами - їм це байдуже. Аби одяг був супермодним чи машина дорога. Для певної частини людей, на жаль, це є основним, а національна самосвідомість, майбутнє своєї держави та її мови - в кращому разі, на другому плані.
 Ми живемо в третьому тисячолітті, розбудовуємо свою країну після довгих років утисків, відроджуємо українську мову у всіх сферах нашого життя. І хоча не завжди розмовляємо чистою українською мовою, але вчимось, усвідомлюємо себе нацією. Українська мова вперше за час свого існування проголошена державною. Дедалі більше стає у країні навчальних закладів із українською мовою викладання, все частіше розмовляють українською у великих містах.)
VІ. Підсумки уроку:
  Підсумуємо все почуте на уроці і зясуємо значення творчості Куліша
                  Проектна робота (слайди).

Зачитати епіграф уроку

Твір - п’ятихвилинка «Сенкан»

І рядок  Тема     Українізація  
(іменник)
            ІІ рядок     Опис Фальшива
                                   (прикметник)
            ІІІ рядок    Дія    Боротьба
(дієслово)
ІV рядок  Ставлення , почуття Фальшива боротьба героїв
                        (речення)
            V рядок    Перефразування
                                   (синонім, узагальнення)
Українець


Виконання тестів закритої форми

1. М. Куліш поставив 1931 р. в Камерному театрі в Москві драму (режисер О. Таїров)
  А  «Маклена Граса»
  Б   «Патетична соната»
  В   «97»
  Г   «Народний Малахій»
2. Найтісніше діяльність М. Куліша-драматурга пов'язана
  А з Харківським театром ім. І. Франка
  Б  з театром «Березіль»
  В з Новим театром у Києві
  Г  не пов'язана з конкретним театром
3. Відомий актор і режисер Лесь Курбас почав свою діяльність із п'єси М. Куліша
  А  «Патетична соната»
   Б   «Прощай, село!»
   В   «Народний Малахій»
   Г   «Хулій Хурина»
4. В українській драматургії М. Куліш працював
  А 8 років
  Б  10 років
  В   12 років
   Г   14 років
5. М. Куліш був репресований
  А у 1928 р.
  Б у 1930 р.
  В у 1932 р.
  Г у 1934 р.
6. У 1930 р. було написано твір
  А «97»
  Б   «Патетична соната»
  В   «Прощай, село!»
  Г   «Маклена Граса»
7.  «Голод», «Мусій Копистка», «Незаможники», «Десь на селі», «Гибель одного комнезаму» — це попередні варіанти назви твору М. Куліша
  А  «Комуна в степах»
  Б   «97»
  В   «Зона»
  Г   «Прощай, село!»
8. Міщанство й українізація — це, за визначенням М. Куліша, тема твору
  А  «Народний Малахій»
  Б   «Маклена Граса»
  В   «Хулій Хурина»
  Г   «Мина Мазайло»
9. Комедія М. Куліша «Мина Мазайло» написана
   А у 1927р.
   Б у 1929 р.
   В у 1931 р.
   Г у 1933 р.
10. Перша п'єса М. Куліша
  А  «Патетична соната»
  Б   «97»
  В   «Зона»
  Г   «Прощай, село!»
11. Відображення трагічних подій голодомору в Україні — тема твору
  А  «Народний Малахій»
  Б   «97»
  В   «Хулій Хурина»
  Г   «Мина Мазайло»
12. М. Куліш був розстріляний на Соловках
  А у 1942 р.
  Б  у 1941 р.
  В  у1945 р
  Г   у 1940 р.

Код: 1 - Б, 2 - Б, 3 –В, 4 – Б, 5 – Г, 6 – В, 7 – Б, 8 – Г, 9 – Б, 10 – Б, 11 – Б, 12 - А
 VIІ. Домашнє завдання:
          Оцінювання
      Підготувати  повідомлення на тему: «Література в Західній Україні», чит. ст. 154 - 160


 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Популярні публікації